بابک چمن‌آرا؛ زمانی می‌رسد که نمی‌توانیم موسیقی خوب بشنویم

بابک چمن‌آرا؛ زمانی می‌رسد که نمی‌توانیم موسیقی خوب بشنویم

موسیقی ما - آلبوم «سوی بی‌سو» با آهنگسازی محمد علی نجف پور و با صدای امیر اثنی عشری بر اساس ترجیع‌بند بلند هاتف اصفهانی نوشته شده و نشر بتهوون (آواخورشید) آن را منتشر کرده است. این اثر حالا در شهر کتاب مرکزی رونمایی شد. اصولا آهنگسازی برای ترجیع‌بند كار دشواری به نظر می‌رسد، به خصوص اینکه تعداد ابیات این قالب شعری، دست كم 90 بیت است و در ترجیع‌بند، خانه‌های مختلف وجود دارد كه از پنج غزل یا بیشتر تشكیل شده و هر غزل، وزن یكسان و قافیه‌های متفاوت دارد و یك بیت، این‌ها را به هم پیوند می‌زند مثل یك نخ، كه جواهری را به دور خودش به وحدت می‌رساند. این ماجرا را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین خصوصیات این اثر تلقی کرد. این اما تمام اتفاقات موسیقایی نیست که این روزها در شهر کتاب مرکزی رخ داده است. آلبوم «آهنگی برای زمین شب» هم با حضور امیرمهیار تفرشی پور، امیر بكان، شاهین فرهت و فرزین تهرانیان در این مکان رونمایی شد. قطعات این اثر را کودکان ساخته‌اند و نکته‌ی جالب آنکه در زمانِ ضبط این اثر، صدابردار و نوازنده و باقی عوامل با بچه‌ها حرفه‌ای و جدی برخورد کرده و هرگز  با اداهای بچه‌گانه یا كوچك شمردن بچه‌ها، پوزخند و نیشخند همراه نبود و طوری با همه رفتار شد كه متوجه باشند مسئولیت مواجهه با اثری را كه نوشته‌اند، باید برعهده بگیرند. آنها همچنین از آهنگسازان کودک خواسته‌اند، هر زمان که احساس کردند، می توانند به نوازنده‌ها بگویند که قطعه را دوباره بنویسند.

اما آلبوم «سوی بی سویی» با حضور بابک چمن آرا، امیر اثنی عشری و نجف پور، آهنگساز اثر شب گذشته در شهر کتاب مرکزی در حالی رونمایی شد که «بابک چمن‌آرا» به این مساله اشاره کرد که ناشران برای انتخاب آثار، شیوه‌ها و سلیقه‌های مختلف دارند؛ برخی شرایط مالی را در نظر می‌گیرند؛ اما او در طول سال‌های فعالیتش در آواخورشید، محدودیتی برای ژانرهای مختلف قائل نشده‌ است؛ بلكه كیفیت و حال خود اثر برایش اهمیت داشته است.

او که حالا دیرپاترین مرکز نشر موسیقی را اداره می‌کند، همچنین به این مساله اشاره کرد که مسائل اقتصادی در سال‌های گذشته بر نشر موسیقی تاثیر گذاشته است و همین باعث شده تا تعداد آثار با کاهش بسیاری مواجه شود:‌ «ما پیش از این، سالانه 20 اثر موسیقی را هم منتشر می‌كردیم؛ اما طی سه سال گذشته مجبور به كاهش آثار شده‌ایم ولی حال «سوی بی‌سویی» آن‌قدر خوب بود كه دوست داشتم آن را منتشر كنم.این آلبوم سال گذشته به ما پیشنهاد شد و پس از بدقولی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیار زیاد بالاخره امسال موفق به انتشار آن شدیم.»

چمن‌آرا همچنین از مخاطبان درخواست کرد که كپی یا دانلود كردن غیرقانونی این اثر اجتناب كنند تا همه سهمی در نجات فرهنگ و هنر كشور از سقوط در سراشیبی داشته باشیم:‌ »به نظرم روند فعلی فرهنگ و هنر اصلاً جالب نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا كند، نمی‌توانیم موسیقی خوب بشنویم.»

محمدعلی نجف‌پور، آهنگساز این آلبوم نیز با بیان اینكه دغدغه‌های فلسفی-  حكمی داشته است، گفت: «این اولین اثر من با این دغدغه‌هاست. شخصاً عقیده دارم در هر اثر هنری، می‌توانیم رابطه خالق و مخلوق را ببینیم و هر كاری، موجود به وجود خالق خویش است، از این رو در خلق شدن، نمود جبر خالق را شاهدیم. هر قطعه موسیقی، كتابی شنیداری است كه بدون واژه، مخاطب را به ساحت خالق خود دعوت می‌كند. به هر حال امیدوارم كاستی‌های این اثر تجربی را به دیده اغماض بنگرید و از شنیدن آن لذت ببرید.»

امیر اثنی عشری، خواننده آلبوم «سوی بی‌سویی» نیز اظهار داشت: «ما برای ساخت این آلبوم از ترجیع بند مشهور هاتف اصفهانی استفاده كردیم. روز اولی كه آقای نجف‌پور این ایده را با من مطرح كردند، هیچ ذهنیتی درباره نتیجه كار نداشتم اما ایشان با دید مخصوصی كه داشتند، ابیات را به خوبی گزینش كردند و ابیاتی را كه تاثیر زیادی در معنای كل اثر نداشت، حذف كردند كه در نهایت، به یك كار قابل قبول تبدیل شد.»

«آهنگی برای زمین شب» هم دیگر اثری است که این روزها رونمایی شده است. «امیر بكان» - آهنگساز- می‌‌‌گوید زمانی كه می‌خواسته تا این آلبوم را در استودیو ضبط كند، از بچه‌ها خواهش كرده است تا در استودیو حضور داشته باشند و درباره قطعه‌شان با نوازنده‌ها صحبت كنند و هركجا احساس ‌كردند ضبط باید متوقف و آن قطعه یك بار دیگر نواخته شود، با آنها در میان بگذارند. او می‌گوید این بچه‌ها نشان داده‌اند در آینده می‌توانند آهنگسازان حرفه‌ای باشند: «اینكه بچه‌ها بتوانند قطعه موسیقی بنویسند، كار راحتی نبود. ما تلاش كردیم بچه‌ها را در آموزشگاه ایزوله كنیم و اجازه ندهیم به هر موسیقی‌ای گوش كنند. متاسفانه به دلیل تعدد رسانه‌های موجود، موسیقی‌های خوب و بد زیادی به گوش كودكان ما می‌رسد در حالی كه والدین باید به شدت مراقب آنچه كودكان می‌شنوند، باشند و كودكان موسیقی‌ای را بشنوند كه متعلق به سن خودشان باشد البته چنین موسیقی‌های سالمی كم است و كمتر تولید می‌شود. بدبختانه خاله و عموهایی كه هر روز و شب به تلویزیون اضافه می‌شوند و موسیقی‌هایی را توصیه می‌كنند كه مضر و سمی است و مبارزه با اینها هم كار آسانی نیست اما دوست دارم تمام والدین بدانند اساتید بزرگی هستند كه متد درست موسیقی را از دو سالگی تا زمانی كه فرد می‌خواهد رهبر اركستر باشد، آموزش می‌دهند‎‎؛ متدی همانند متد پروفسور سوزوكی و ما هم می‌توانیم از این نواها برای كودكان‌مان استفاده كنیم.»

این آهنگساز می‌گوید حتی برای زمان خواب كودك هم موسیقی‌هایی وجود دارد، مثلا «موتسارت» آهنگ‌هایی دارد كه خیلی ساده تنظیم شده و به راحتی می‌توان از همان استفاده كرد. به همین خاطر است که او بر این اعتقاد است کمبود منابع برای تربیت گوش كودك نیست؛ ولی انگار به شکل عمد ذهن بچه‌ها را خراب می‌كنند؛ در حالی که كودكان‌ باید با یك روش‌مندی خاص، موسیقی گوش كنند:‌ » ما این كار را در آموزشگاه ریشه در خاك انجام دادیم و بچه‌ها بعد از یك سال توانستند آهنگسازی كنند. درست است كه ملودی‌ها ساده و كوتاه است اما روندی منطقی و همچنین آكوردگذاری دارد.»

در این مراسم همچنین «شاهین فرهت» نیز حضور داشت و گفت: « درك موسیقی نیازمند ژنی مخصوص است؛ یادم می‌آید سال‌ها قبل دوستی را می‌خواستم به موسیقی كلاسیك علاقه‌مند كنم و برایش انواع و اقسام این آهنگ‌ها را پخش كردم اما بعد از مدت‌ها گفت كه موسیقی كلاسیك را فهمیده ولی موسیقی ایرانی را دوست دارد. بنابراین فكر می‌كنم اگرچه آموزش و تربیت و عادت اهمیت بسیار زیادی در نوع سلیقه موسیقایی ما دارد اما اگر كسی آن ژن ویژه موسیقی را داشته باشد، حتی اگر مبتذل‌ترین آهنگ‌ها را هم بشنود، نهایتا به موسیقی اصیل و فاخر روی می‌آورد.»

رضا مهدوی، كارشناس موسیقی نیز در این برنامه حضور داشت و گفت: «به عنوان كسی كه سال‌ها در شورای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی وزارت آموزش پرورش حضور و در تالیف كتاب‌های هنری سهم داشته است، می‌گویم كه كاری كه موسسه ریشه در خاك انجام داده است، كاری بوده كه آموزش و پرورش طی 30 سال گذشته نتوانسته انجام دهد. كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در گذشته بهترین موسیقی‌های كودك را ارائه می‌كرد و متاسفانه آموزش و پرورش به راحتی از كنار آن گذشت. سال‌ها هم ما در شورای تالیف كتب درسی می‌گفتیم كه محتوای آموزشی باید ارتباط عمودی و افقی داشته باشد تا آموزش بچه‌ها به نقطه اوج برسد ولی هیچ كس توجهی نكرد.»

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: «به نظر من ما در ایران باید همان كاری را انجام دهیم كه چین و ژاپن انجام دادند. آنها برای دو سال، فضای آموزشی را تعطیل كردند و به جای تالیف، كتاب‌های درسی بچه‌ها را از بازار تهیه كردند. به عقیده من ما هم باید همین كار را انجام دهیم چراكه مراكز دولتی، ذهن بچه و معلم را دچار تناقض می‌كند و حالا ریشه در خاك كاری انجام داده است كه می‌تواند الگو و شاخص ما در زمینه آموزش موسیقی باشد و به پیشرفت موسیقی ایران بینجامد. باید از آنچه دنیا تجربه كرده، استفاده و درواقع از یك‌جا شروع كنیم چون بچه‌ها بیش از آنكه نیاز به آموزش داشته باشند، به تربیت هنری محتاجند و آلبومی كه منتشر شده، نمونه خوبی برای مدارس موسیقی است.»

فرزین تهرانیان، استاد دانشگاه نیز در این برنامه حاضر بود و با بیان اینكه دنیا در 9 ماه گذشته، درگیر یك جنگ جهانی تمام عیار بوده است، گفت: «توصیه می‌كنم همه بعد از برنامه، دو كتاب نامه‌های انشتین و فروید را بخرند و بخوانند. هر دو تاكید می‌كنند كه دنیای بدون جنگ و خشونت، فقط با هنر ممكن است؛ سال‌ها قبل هم داستایوفسكی گفته بود كه زیبایی، دنیا را نجات می‌دهد. شاید همه متوجه كاری كه موسسه ریشه در خاك كرده است، نشوند اما آنها كار بسیار بزرگ و عظیمی انجام داده‌اند، حركتی كه یك نقطه عطف به حساب می‌آید.»

 من همیشه تهران و مسكو را با هم مقایسه می‌كنم چون هر دو پایتختند و هر دو هم مدارس موسیقی دارند، اولی كمتر از 400 تا و دومی، بیش از 900 آموزشگاه موسیقی دارند اما نتیجه این دو را نمی‌توان با هم مقایسه كرد. موسیقی و كودكان برای ما به وسیله‌ای برای خودنمایی تبدیل شده كه با نمایش آنها به دیگران فخرفروشی می‌كنیم و در این میان، آموزشگاه‌ها هم پول پارو می‌كنند؛ این وضعیت را با وضعیت هنری و موسیقی مسكو مقایسه كنید! خوشبختانه موسسه ریشه در خاك در طول دو سال فعالیت توانسته چنین كاری انجام دهد و به نظرم این وضعیت، مصداق سپردن كار به كاردان است، آدم‌هایی حرفه‌ای كه كارهای بزرگ و خوبی را ضبط كرده‌اند.

در پایان این مراسم، تك تك بچه‌ها به معرفی قطعه‌ای كه ساخته بودند، پرداختند و آهنگ‌ها هم برای حضار پخش شد.
 


منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما




تاریخ انتشار : شنبه 19 دی 1394 - 15:40


آهنگ های مشابه

آهنگ موسیقی تو
آهنگ موسیقی تو
محمد حسام

ارسال دیدگاه
آهنگ های جدید
در حال پخش
دانلود آهنگ يادت باشه با صدای امير احمد دوست Download New Music Mahyar Jafari Download New Music Mahyar Jafari Vafa دانلود آهنگ مهدیار جعفری وفا دانلود آهنگ وفا دانلود آهنگ وفا از مهدیار جعفری دانلود آهنگ وفا با صدای مهدیار جعفری Download New Music Mohammad Reza Afraei Download New Music Mohammad Reza Afraei Eshtebahe Talkh دانلود آهنگ اشتباه تلخ دانلود آهنگ اشتباه تلخ از محمدرضا افراعی دانلود آهنگ اشتباه تلخ با صدای محمدرضا افراعی دانلود آهنگ محمدرضا افراعی دانلود آهنگ محمدرضا افراعی اشتباه تلخ متن آهنگ اشتباه تلخ محمدرضا افراعی Download New Music Amir Fakhreddin Download New Music Amir Fakhreddin Ghad Boland دانلود آهنگ امیر فخرالدین قد بلند دانلود آهنگ قد بلند دانلود آهنگ قد بلند از امیر فخرالدین دانلود آهنگ قد بلند با صدای امیر فخرالدین متن آهنگ قد بلند امیر فخرالدین Download New Music Masoud Jalali Download New Music Masoud Jalali Hese Asheghi دانلود آهنگ حس عاشقی از مسعود جلالی دانلود آهنگ حس عاشقی با صدای مسعود جلالی دانلود آهنگ مسعود جلالی حس عاشقی متن آهنگ حس عاشقی مسعود جلالی Download New Music Siavash Ghamsari Download New Music Siavash Ghamsari Shayad دانلود آهنگ سیاوش قمصری شاید دانلود آهنگ شاید از سیاوش قمصری دانلود آهنگ شاید با صدای سیاوش قمصری متن آهنگ شاید سیاوش قمصری Download New Music Ardalan Tomeh Download New Music Ardalan Tomeh Paye To Vaysadam دانلود آهنگ اردلان طعمه پای تو وایسادم دانلود آهنگ پای تو وایسادم دانلود آهنگ پای تو وایسادم از اردلان طعمه دانلود آهنگ پای تو وایسادم با صدای اردلان طعمه متن آهنگ پای تو وایسادم اردلان طعمه Download New Music Mohamad Bibak Download New Music Mohamad Bibak In Roza Download New MusicArian Goleh دانلود آهنگ آرین گله دانلود آهنگ بگو دوستم داری دانلود آهنگ بگو دوستم داری از محمد بیباک دانلود آهنگ بگو دوستم داری با صدای محمد بیباک دانلود آهنگ محمد بیباک دانلود آهنگ محمد بیباک بگو دوستم داری