خاستگاه گیتار ایران است، به سه حرف آخرش توجه کرده‌اید؟!

خاستگاه گیتار ایران است، به سه حرف آخرش توجه کرده‌اید؟!

موسیقی ما - پدرام امینی ابیانه حالا دیگر یکی از پیشکسوتان نوازندگی گیتار است. سال‌ها قبل، در اولین دوره جشنواره موسیقی پاپ، با گروهش حضور داشت و نوازندگان آن گروه حالا برای خودشان نام‌های مطرحی شده‌اند. امینی البته از شرکت در گروه‌های پاپ و نوازندگی در کنار خوانندگان آن اجتناب کرد و وقتش را صرف ساخت موسیقی بی‌کلام فلامنکو و آموزش گیتار در آموزگاهش کرد و کتاب کاملی در زمینه آموزش گیتار فلامنکو انتشار داد. او همچنین به تازگی کتابی با عنوان «777 نکته مهم که خواننده‌ها باید بدانند» را منتشر کرده است. امینی از چند سال قبل با کیوان ساکت همکاری کرد و فیلم‌هایی از نوازندگی‌های ایشان در فضای مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای داشته است. این دو به زودی در خیریه محک کنسرت مشترکی دارند و به این مناسبت گفتگویی را با پدرام امینی ابیانه انجام داده‌ایم که می‌خوانید.
  ***

* شما یکی از افراد مطرح در حوزه موسیقی فلامنکو هستید. سالهاست مینوازید و تدریس میکنید و یک کتاب معتبر و کامل هم در این زمینه دارید. آیا در ماهیت موسیقی فلامنکو و سبکهای دیگر تفاوتی وجود دارد؟
فلامنکو با 5 انگشت نواخته می‌شود و کلاسیک با 4 انگشت و دیگر سبک‌ها غالباً با مضراب؛ این در شکل ظاهری. در محتوا هم فلامنکو موسیقی محلی و مقامی است که متعلق به جنوب اسپانیا بوده و ریشه آن موسیقی ایرانی، عربی، اروپایی و شمال آفریقاست، ولی سبک‌های دیگر چنین قدمت و تاریخی ندارند. لذا فلامنکو از بُعد تکنیکی و استغنا کامل‌تر است.
 
* میگویند موسیقی اندلسی ریشههای شرقی دارد. آیا خودتان به موسیقیهای ایرانی گرایش دارید؟
مسلماً موسیقی ایرانی و سنتی ما از دوران کودکی با ما عجین شده و در خون ماست و ساز مورد علاقه خود من عود است. شاید به این علت که گیتار از روی عود ایرانی ساخته شده.
 
* آیا گرایش شما به موسیقی ایرانی باعث همکاری و همراهیتان با کیوان ساکت شده است؟
من در زندگی سعی کرده‌ام که انسانی یک‌بُعدی نباشم. به نظر من کسی که فقط نوازنده یا ورزشکار خوبی است یا فقط خوب درس خوانده و مثلاً مهندس خوبی است، کافی نیست. انسان باید چندبُعدی باشد تا شاید بتواند به رسالت هنر که همانا تغیر در اندیشه‌ها و اصلاحات و خرافه‌زدایی و حمایت از نیازمندان مادی و معنوی است، عمل کند. لذا من خودم در رشته مدیریت و همچنین مترجمی تحصیل کردم و به‌جز فراگیری سبک‌های مختلف گیتار و آهنگسازی، سعی کردم در زمینه‌های مختلف آموزش ببینم، مثلاً مطالعه حافظ و گلستان سعدی و تاریخ بیهقی و امثالهم و همچنین تجربه نقاشی و... اینها باعث می‌شود انسان درگیر روزمرگی نشود و همچنین در گرداب تعصب به سبکی خاص از موسیقی یا سازی خاص یا شخصی خاص گرفتار نشود. پس از آشنایی با کیوان ساکت متوجه شدم که ایشان به‌جز تبحر در موسیقی، تحصیل‌کرده عمران هستند و چه ذهن فراگیری در شعر و ادب دارند و حتی فیزیولوژی پزشکی دست را هم مطالعه کرده‌اند تا بتوانند از طریق علمی تکنیک نوازندگی را با لا ببرند. این بود که ما با هم قرابت اندیشه داشتیم و این باعث می‌شد که اولاً دوستان خوبی برای هم باشیم و ثانیاً به نوآوری و اجرای موسیقی فلامنکو با تار بیندیشیم.
 
* با ایشان کی و کجا آشنا شدید و همکاریتان چگونه شکل گرفت؟
من پس از شنیدن آلبوم «دیدار شرق و غرب» و شنیدن قطعات «پرواز زنبور عسل» و «آستوریاس» با تار خیلی تعجب کردم که چنین تکنیک غنی و اندیشه بدون تعصبی در وجود ایشان جمع شده و توسط مدیربرنامه آن زمان آقای ساکت به هم معرفی شدیم و من در چند کنسرت در گروه وزیری (که در آن زمان آهنگ‌های کلاسیک مثل مارش ترک و... را با تار می‌زدند) با هم همکاری کردیم و در کنار آن آهنگ «تانگو»، «رقص آتش» و «رقص کولی»، «رومبا» و چند قطعه دیگر را هم اجرا می‌کردیم که با تار بسیار خاص و جالب بود، بالاخص که هم فضا فلامنکو بود و هم تکنیک و سرعت بالای این آهنگ‌ها با تار و گیتار دیدنی و شنیدنی می‌شد.
 
* همراهی و همکاری شما در نوازندگی چند اثر در فضای مجازی منتشر شد. این همراهی چه بازتابهایی داشته است؟
قصد من این بود که این آهنگ‌ها در قالب آلبوم منتشر شود، ولی به ناگاه متوجه شدم که آهنگ «رقص کولی»، «رومبا» و «مثل فصل‌ها» که با همراهی فلوت «ناصر رحیمی» و گیتار بیس «بابک ریاحی‌پور» و گیتار من که برای اجرا با تار ساخته بودم، در اینترنت پخش شده و در صدها سایت برای دانلود رایگان اشتراک‌گذاری شده و گویا دانلود فراوانی داشته و مردم خیلی تعریف کرده‌اند. البته داستان نبودن کپی‌رایت تأسف‌برانگیز است که امیدوارم در آینده نزدیک حل شود تا موسیقی به یک صنعت ورشکسته تبدیل نشود.
 
* آیا وقتی با آقای ساکت همراهی میکنید، در نوع و ماهیت موسیقی و نوازندگیتان فرق اساسی ایجاد میکنید؟
یک روز استاد «پاکوپنیا» به من گفت: «گیتار که اصالتاً یک ساز ایرانی است، چرا به فکر اجراهای تلفیقی با سازهای ایرانی نیستی؟» و این حرف جرقه این کار را در ذهن من زد. البته من تلفیقی را که مثلاً پیانو کلاسیک بزند و کمانچه ایرانی دوست ندارم، چون هر کس کاری را که بلد بوده انجام داده. اگر ساز ایرانی کلاسیک بزند، مثل همین کارهای آقای ساکت که نام بردم یا مثلاً با تار فلامنکو زده شود یا با گیتار موسیقی ایرانی زده شود (همانند دستگاه ماهور که من در آلبوم «آتش 2» زده‌ام و رادیو هم معمولاً به اشتباه گیتار مرا سه‌تار معرفی می‌کنند)، این تلفیق خوبی است که حتی تهیه‌کننده رادیو هم به اشتباه می‌افتد. من وقتی با آقای ساکت تلفیقی اجرا می‌کنیم، احساس می‌کنم در ماشین زمان گیتار دارد به خاستگاه خود ایران بازمی‌گردد و برایم جالب است. راستی دقت کرده‌اید سه حرف آخر ساز گیتار از واژه پارسی «تار» استفاده شده؟ حالا من نمی‌دانم چرا این ساز گاهی به عنوان سمبل غرب و تهاجم فرهنگی توسط کارگردان‌های ناآگاه در صحنه‌آرایی و شخصیت‌پردازی‌ها نمایش داده می‌شود؟!
 
* در شیوه نوازندگی کیوان ساکت چطور؟
از آن جا که آقای ساکت در شیوه‌های نوازندگی قدما مثل زنده‌یاد «وزیری» و همچنین ابداع شیوه‌های نوازندگی کلاسیک و موسیقی‌های جیپسی اروپای شرقی تجربه داشته‌اند، لذا ایشان با اشراف و تسلط کامل حق مطلب را ادا می‌کنند و بنابر نظر اهل فن که تمرین‌های من و ایشان را دیده‌اند، معتقدند اسپانیایی‌ها هم از این آثار استقبال خواهند کرد که امیدوارم همین اتفاق هم بیفتد.
 
* بنا ندارید این تجربیات را به صورت آلبوم منتشر کنید؟
اتفاقاً ضبط این تجربه‌ها را شروع کرده‌ایم و فقط در حال بررسی و انتخاب سازبندی‌ها و نحوه تنظیم هستیم.
 
* آیا به اضافه کردن کلام به این موسیقیها هم فکر کردهاید؟
از آن جا که این شیوه و سبک نوازندگی بسیار بدیع است و همچنین برخی از قطعات ما سرعتی و تکنیکال است، اگر کلام هم اضافه شود در حاشیه قرار می‌گیرد. لذا فعلاً چنین تصمیمی نداریم.


* از کنسرتی که قرار است در آینده نزدیک داشته باشید بگویید.
در روز یکشنبه 18 اسفند ساعت 7 بعدازظهر در سالن مجموعه «محک» واقع در دارآباد کنسرتی خواهیم داشت که در آن نیکان زند (گیتار)، وحید قاسمی (پرکاشن)، یاسمن فرهنگ‌پور (ادوات ضربی)، اسلام هاشم‌خانی (درامز)، امید ملت‌دوست (کیبورد) ما را همراهی خواهند کرد و در آن برای اولین بار این قطعات و همچنین برخی از آهنگ‌های خاطره‌انگیز را اجرا خواهیم کرد. علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند از تاریخ 14 اسفند از ساعت 14 با استودیو آتش و شماره تلفن‌های 77931922 - 77951559 تماس بگیرند.


دانلود



منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما


نویسنده: ایلیا امانی


تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1392 - 20:07


آهنگ های مشابه


ارسال دیدگاه
آهنگ های جدید
در حال پخش
دانلود آهنگ پس چی از کوروش مقیمی دانلود آهنگ پس چی با صدای کوروش مقیمی دانلود آهنگ کوروش مقیمی پس چی متن آهنگ پس چی کوروش مقیمی دانلود آهنگ پیمان زارعی خوابم نمی بره دانلود آهنگ خوابم نمی بره دانلود آهنگ خوابم نمی بره از پیمان زارعی دانلود آهنگ خوابم نمی بره با صدای پیمان زارعی متن آهنگ خوابم نمی بره پیمان زارعی دانلود آهنگ دلهوره دانلود آهنگ دلهوره از علی بابا دانلود آهنگ دلهوره با صدای علی بابا دانلود آهنگ علی بابا دلهوره دانلود آهنگ آخرین فرصت دانلود آهنگ آخرین فرصت از میلاد بابایی دانلود آهنگ آخرین فرصت با صدای میلاد بابایی دانلود آهنگ میلاد بابایی آخرین فرصت متن آهنگ آخرین فرصت میلاد بابایی دانلود آهنگ حق بده دانلود آهنگ حق بده از مهران باقری دانلود آهنگ حق بده با صدای مهران باقری دانلود آهنگ مهران باقری حق بده دانلود آهنگ امیر عظیمی سمت تو دانلود آهنگ سمت تو دانلود آهنگ سمت تو از امیر عظیمی دانلود آهنگ سمت تو با صدای امیر عظیمی متن آهنگ سمت تو امیر عظیمی دانلود آهنگ آره میشه دانلود آهنگ آره میشه از روح اله خادمی دانلود آهنگ آره میشه با صدای روح اله خادمی دانلود آهنگ روح اله خادمی دانلود آهنگ روح اله خادمی آره میشه متن آهنگ آره میشه روح اله خادمی دانلود آهنگ تظاهر از محمد مرادی دانلود آهنگ تظاهر با صدای محمد مرادی دانلود آهنگ محمد مرادی دانلود آهنگ محمد مرادی تظاهر متن آهنگ تظاهر محمد مرادی دانلود آهنگ رفت دانلود آهنگ رفت از شهاب مظفری دانلود آهنگ رفت با صدای شهاب مظفری دانلود آهنگ شهاب مظفری رفت متن آهنگ رفت شهاب مظفری دانلود آهنگ احسان حق شناس اعتماد دانلود آهنگ اعتماد از احسان حق شناس دانلود آهنگ اعتماد با صدای احسان حق شناس متن آهنگ اعتماد احسان حق شناس دانلود آهنگ اگه جاده ها بگن دانلود آهنگ اگه جاده ها بگن از محمد رشیدیان دانلود آهنگ اگه جاده ها بگن با صدای محمد رشیدیان