دوست ندارم با كسی مقایسه شوم

دوست ندارم با كسی مقایسه شوم

موسیقی ما - هاتف حسینی: نیما علامه از خوانندگانی است که همواره سعی می‌کند بی سرو صدا کار کند و شاید همین مساله او را از حواشی به دور نگه داشته است. او موسیقی را با آموزش پیانو و از کودکی آغاز کرده است و از آنجایی که زندگی اش را با نوازندگی عجین می‌داند، خود را خواننده نمی‌داند. آنگونه که می گوید از هجده سال گذشته،  پیانو را به صورت حرفه ای می‌نوازد وعلاقه ی چندانی به خوانندگی نداشته و هنوز هم ساز زدن را بیشتر دوست دارد. گفت و گوی زیر حاوی تمامی چیزهایی است که او طی سال‌های فعالیتش، درباره شان سکوت کرده بود.
 
* نیما علامه را باید خواننده بدانیم یا نوازنده؟ در درجه ی اول، نوازنده هستم و بعد خواننده. بعد از اینکه آلبوم «مسافر» و «دهاتی» شادمهر را شنیدم، قطعات آن‌ها را با خودم زمزمه می‌کردم و می‌خواندم. با توجه به اینکه من هم صدای تنور داشتم، اطرافیانم می‌گفتند که صدایت شبیه شادمهر است.  رفته رفته  کارها را با کیبورد می‌نواختم و بعضی قطعات را کاور می‌کردم و بعد از آن هم ساخت ملودی را شروع کردم و...
 
* گفتی که شروع کارت همراه با کاور کردن بوده، این مسئله هم می‌تواند «نقطه عطف» باشد هم «نقطه ضعف»، چون وقتی یک ملودی خوب بسازی مردم کنجکاو می‌شوند که این کار را از چه اثری کاور کرده ای! چه کارگردان باشی و چه موزیسین، بالاخره فضایی روی آدم تاثیر می‌گذارد و این چیز بدی نیست. بارها اتفاق افتاده یک فیلم اقتباسی، از نسخه ی اصلی اثر بهتر بوده و همین در موسیقی هم بارها رخ داده است. زمانی که شما بتوانی آن قطعه را بهتر و متفاوت‌تر از نسخه ی اصلی اجرا کنی یا حداقل آن را زیر سوال نبری، این کار مشکلی ندارد.  در کل هر اثر هنری که شکل می‌گیرد، از یک جا و یک فضا الهام گرفته شده است. مثل خیلی از دوستانی که در حال حاضر کاور می‌کنند و کارشان هم موفق بوده است. در کل این کار را اشتباه نمی‌دانم، چون خیلی از خواننده های خارجی هم از قطعات ایرانی الهام گرفته‌اند و آن‌ها را کاور کرده‌اند.
 
* در این میان  قضیه کپی رایت چه می‌شود؟ من اگر کاری را کاور کرده باشم، همه جا به آن اشاره کرده‌ام و گفته‌ام که این اثر، کاور بوده است. خوب این اتفاق برای من افتاده که از کاری خوشم آمده و آن را کاور کرده‌ام، چون حس کردم آن قطعه به سلیقه ی من نزدیک بوده است. بیشتر کارهای خارجی از یک فیلتر خاص عبور می‌کنند، ولی در داخل ایران متأسفانه این نظارت کیفی وجود ندارد.
 
* اولین قطعه ای که با صدای خودت منتشر شد کدام قطعه بود؟   قطعه ای به نام «تنهایی» بود و بعد «دلخور» را خواندم. «سخته» هم سومین قطعه ای بود که ساختم، شعر و ملودی و تنظیم هم برای خودم بود.
 
* با توجه به جنس صدای خاصی که داری، تا به حال با کسی مقایسه هم شدی؟ رنگ صدای من در واقع  ژنتیکی است. از همان بچگی هم دوست نداشتم با کسی مقایسه شوم و می‌خواستم که خودم باشم. برای همین یک سبک برای خودم درست کردم، بیشتر ترجیع بند های کارهایم نیز با گام بالا بسته شده که واقعاً اجرای آن‌ها سخت است و نکته بعدی هم این است که سعی می‌کنم ساز پیانو را در کارهایم به عنوان امضای کاری استفاده کنم؛ البته نه به گونه ای که به تکرار برسد.
 
* این مسئه که مطرح می‌کنی کاملاً درست است اما چه فرقی بین «امضای کار» و «تکرار مکررات» هست؟ یک مثال می زنم؛ موسیقی راک چندین دهه است که ارائه می‌شود و بعد از این همه سال هنوز یک سری ساز خاص دارد و کمتر سازی با آن تلفیق می‌شود. شما کارهای راک را که گوش می‌دهی بیشتر سازبندی ها شبیه هم هستند، ولی مدل ارکستربندی و پارتیتورهایش فرق می‌کند. من هم سعی می‌کنم از این هنرم استفاده کنم، هرچند بعضی‌ها می‌گویند که به تکرار می‌رسد، خب این نظر شخصی من است و به آن احترام می‌گذارم.
 
* زاویه بحث را عوض کنیم، هم دوره های شما مدت‌هاست در سراسر ایران در حال برگزاری کنسرت هستند، ولی تو تازه داری وارد این فضا می‌شوی. دلیلش چیست؟ مقصر اصلی خودم هستم. هر بلایی سر آدم بیاید، مقصر اصلیِ آن خود آدم است. چون من به شانس و این چیزها زیاد اعتقاد ندارم و معتقدم هر کس هر چیزی را که بخواهد بر اساس آن تلاشی که می‌کند به دست می‌آورد. شرایطی در زندگیم به وجود آمد که مجبور شدم برای اینکه درآمدی از موسیقی کسب کنم، برای خوانندگان دیگر کار بسازم و همین مسئله وقفه در کارم به وجود آورد.
 
* به نظرت چرا بسیاری از خوانندگان هم با کار غیر مجاز شروع به کار می‌کنند و بعد سراغ مجوز می‌روند؟ در صورتی که آن کار به راحتی می‌توانسته با مجوز منتشر شود. کاملاً درست است، آن موقع که من شروع به کار کردم، کسی نبود که این حرف‌ها را بزند و من هم کلاً منزوی بودم و ارتباط زیادی با دیگران نداشتم. شاید اگر کسی می‌آمد و راه را به من نشان می‌داد قضیه متفاوت می‌شد. من اصلاً نمی‌دانستم روند مجوز گرفتن چگونه است.
 
* پس مسئله کسب شهرت و دیده شدن نبوده؟ نه، اصلاً.
 
* یک تفاوت عمده ی شما با بقیه هم نسلانتان این است که هنوز اصالت سازهای زنده را در کارهایتان حفظ کردید. دلیل این کار چیست؟ اگر یک کار را به مدرن‌ترین شکل ممکن هم تنظیم کنید، باز هم بعد از یک مدتی کهنه می‌شود. برای مثال پیانو را 300-400 سال است که مردم دوست دارند. سازهای زنده هیچ وقت از مد نمی‌افتند، چون با حس نواخته می‌شوند و الکترونیکی و مصنوعی نیستند.
 
* همین رویه را هم ادامه می‌دهید؟ بله، پیانو همیشه با من خواهد بود.
 
* فکر می‌کنی با توجه به جنس صدایت، رقیب اصلی‌ات در این حوزه چه کسی خواهد بود؟ هر گلی یک بویی دارد. هر کسی سبک خاص خودش را دنبال می‌کند. هرکسی هم که موفق شده حتماً سبکش قشنگ بوده که کارش گرفته، با این اوصاف من کار خودم را انجام می‌دهم و زیاد به دنبال رقابت نیستم.
 
مدتها درگیر کسب مجوز بودی، خیلی دوست دارم نظرت را صادقانه در مورد این نوع فیلترینگ وزارت ارشاد بگی. من ابتدا کارم را با کلیپ شروع کردم. دیدم می توانم کارهایم را به سرعت منتشر کنم و خوب هم دیده بشه ولی خب آن موقع از عواقبش خبر نداشتیم. نمی دانستم که روزی به خاطر این کلیپ ها و این آهنگ ها به مشکل مجوز بر می خورم چرا که بعید می دونم در کارهایم ذره ای از اخلاق دور شده باشم ولی خب اینها قانون است و رعایت آن برای همه الزامی است. یک سری فیلترینگ ها بسیار خوب است، مثلاً همین که به وزن اشعار، هارمونی و دیگر موارد تکنیکی اهمیت می دهند می تواند کمک بسیاری به ارتقای کیفیت خروجی کارها داشته باشد.
 
همین کلیپ هایی که می گی واست مفید بود یا مضر؟ درسته که این کلیپ ها باعث شد کمی بیشتر دیده بشم ولی خب روند مجوز گرفتن من را به تعویق انداخت. من واقعاً دوست داشتم و دارم که مجاز کار کنم، چون وقتی شما یک آلبوم کامل تهیه می کنی با بسته بندی خوب و ... که مخاطبین آن را می خرند و نگه می دارند خیلی بهتر از این هست که یک کلیپ درست کنی و بعد از یک مدت فراموش شود و اثری از آن نباشد. مورد بعدی هم اجرای زنده است که برنامه های بسیاری برای آن دارم، خب خیلی متفاوت خواهد بود وقتی طرفدارانت را از نزدیک ببینی و بازخورد کارهایت را از این طریق لمس کنی، این می تواند بسیار کمک کند تا کارها و قطعات بعدی را مطابق میل مخاطبینت بسازی.

 
چرا تا به حال آلبوم منتشر نکردی؟ تا به حال فقط تک آهنگ منتشر کرده ام، دلیل اصلی اش هم این بوده که توانسته ام با همان یک قطعه موفق بشوم واین باعث شده بود کمتر به سراغ جمع آوری آلبوم بروم.
 
بعد از سخته تونستی موفقیت رو تکرار کنی ؟ بله ولی نه تا آن حد، چرا که بازار شلوغ تر شد. کار تا کلیپ نشود شنیده نمی شود
 
مثال نقض برای این حرفت زیاد هست، من فکر می کنم کار اگر خاص باشه کلیپ هم نشه باز هم هیت میشه درسته ولی این هم دلیل داشته است. آن کاری که هیت شده حتماً فضای جدید داشته، و هنوز هم می شود بدون تصویر موفق بود اما لازمه این کار ساختن آهنگ با حس خودت باشد. شاید باور نکنید ولی من قطعه " سخته " را 5 دقیقه ای ساختم. چون خودش به سراغ من آمد، بعد از آن کمی سرم شلوغ شد و آن حس دیگر به سراغم نیامد.
 
خب پس در آینده چجوری می خوایی کارهای موفق و هیت تولید کنی؟ در ابتدا ملودی ها به صورت سوژه ای به ذهنم می آمدند. هنرمند برای خلق یک اثر خاص نیاز به آرامش دارد، اگر آن آرامش باشد باز هم می توان موفقیت کارهای قبلی را تکرار کرد. در کل می توانم بگویم در حال حاضر و بعد از حدود 5 سال از انتشار " سخته " تازه فهمیدم که مخاطبانم چه کارهایی دوست دارند.
 
تک آهنگهای موفقی منتشر کرده ای، ولی به نظرم آن قطعات حق خودشان را نگرفته اند. دلیل خاصی داره؟ تبلیغات ضعیف دلیل اصلی آن کار است. خیلی از کارهایی که در صدا و سیما پخش می شود از آهنگ های هیت بازار نیستند ولی به واسطه تکرار فراوان در ذهن مخاطب جا باز می کنند. همین مشکل تبلیغات هم باعث شد بعضی از کارها واقعاً به حقشان نرسند.
 
حرف آخر . . . امیدوارم آخرین مراحل کسب مجوزم هم طی بشود و بتوانم امسال مخاطبانم را از نزدیک ببینم.
 



منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما


نویسنده: هاتف حسینی


تاریخ انتشار : شنبه 2 شهریور 1392 - 08:43


آهنگ های مشابه


ارسال دیدگاه
آهنگ های جدید
در حال پخش
دانلود آهنگ سقا با صدای سمیر زند دانلود آهنگ سمیر زند سقا Download New Music Mo2 Download New Music Mo2 Padeshah Bi Sar دانلود آهنگ mo2 دانلود آهنگ mo2 پادشاه بی سر دانلود آهنگ پادشاه بی سر دانلود آهنگ پادشاه بی سر از mo2 دانلود آهنگ پادشاه بی سر با صدای mo2 Download New Music Mehdi Mafa Agha Ro Siyam دانلود آهنگ آقا روسیام دانلود آهنگ آقا روسیام از مهدی مافا دانلود آهنگ آقا روسیام با صدای مهدی مافا دانلود آهنگ مهدی مافا آقا روسیام Download New Music Ali Poursaeb Pirhan Siyah دانلود آهنگ پیرهن سیاه دانلود آهنگ پیرهن سیاه از علی پورصائب دانلود آهنگ پیرهن سیاه با صدای علی پورصائب دانلود آهنگ علی پورصائب پیرهن سیاه متن آهنگ پیرهن سیاه علی پورصائب دانلود آهنگ دیوونه کن دانلود آهنگ دیوونه کن از مسیح و آرش AP دانلود آهنگ دیوونه کن با صدای مسیح و آرش AP دانلود آهنگ مسیح و آرش AP دیوونه کن Download New Music Mehrdad Faramarzi Ashke Sorkh دانلود آهنگ اشک سرخ دانلود آهنگ اشک سرخ از مهرداد فرامرزی دانلود آهنگ اشک سرخ با صدای مهرداد فرامرزی دانلود آهنگ مهرداد فرامرزی اشک سرخ متن آهنگ اشک سرخ مهرداد فرامرزی Download New Music Naeim PakPanah 72 Tan دانلود آهنگ 72 تن دانلود آهنگ 72 تن از نعیم پاکپناه دانلود آهنگ 72 تن با صدای نعیم پاکپناه دانلود آهنگ نعیم پاکپناه 72 تن Download New Music Amin Habibi Faryade Khamoosh دانلود آهنگ امین حبیبی فردای خاموش دانلود آهنگ فردای خاموش دانلود آهنگ فردای خاموش از امین حبیبی دانلود آهنگ فردای خاموش با صدای امین حبیبی متن آهنگ فردای خاموش امین حبیبی Download New Music Morteza Sarmadi Sore Kosar دانلود آهنگ سوره کوثر دانلود آهنگ سوره کوثر از مرتضی سرمدی دانلود آهنگ سوره کوثر با صدای مرتضی سرمدی دانلود آهنگ مرتضی سرمدی سوره کوثر متن آهنگ سوره کوثر مرتضی سرمدی Download New Music Hamed Panahi Arame Del دانلود آهنگ آرام دل دانلود آهنگ آرام دل از حامد پناهی