محمد معتمدی: به عنوان یک موزیسین به رئیس‌جمهور تبریک می‌گویم

محمد معتمدی: به عنوان یک موزیسین به رئیس‌جمهور تبریک می‌گویم

موسیقی ما - ارکستر موسیقی ملی بعد از سه سال، فعالیت مجدد خود را آغاز کرد؛ این بار، با رهبری «فرهاد فخرالدینی» که از آخرین اجرایش همراه با ارکستر، بیش از 6 سال می‌گذرد. در آخرین برنامه‌ی ارکستر به همراه آقای فخرالدینی، «محمد معتمدی» به عنوان خواننده حضور داشت و حالا بار دیگر او در این برنامه قطعاتی را اجرا کرد و با همراهی «سالار عقیلی» خواننده‌ی اولین اجرای ارکستر به مدت سه شب شد. او هر سه‌ اجرای خود را به 175 شهید غواص تقدیم کرد و دلیلش را ارادت همیشگی‌اش به شهیدان دانست.

معتمدی آواز ایرانی را با شیوه‌ی «طاهرزاده» نزد «حمیدرضا نوربخش» فرا گرفته و در عین حال به خاطر علاقه‌اش به مکتب آواز اصفهان، از آواز اساتیدی چون تاج اصفهانی و ادیب خوانساری نیز بهره برده و در این مسیر از راهنمایی بزرگانی چون مرحوم دکتر حسین عمومی و علی‌اصغر شاه‌زیدی استفاده کرده است.

او تاکنون با گروه‌های متعددی فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به گروه خورشید (مجید درخشانی)، همنوازان شیدا (محمدرضا لطفی)، ارکستر ملی ایران (فرهاد فخرالدینی)، هم‌آوایان (حسین علیزاده) و گروه ادیب (که خود او پایه‌گذار آن است) اشاره کرد.

معتمدی در سال ۲۰۱۳ میلادی از سوی رادیو دولتی فرانسه به عنوان موزیسین برگزیده سال انتخاب شده و جایزه فرانس موزیک ۲۰۱۳ را دریافت کرده است. به بهانه اجرای اخیرش همراه با ارکستر موسیقی ملی با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
  * شما در آخرین اجرای اركستر موسیقی ملی به رهبری آقای فخرالدینی در سال 87 به عنوان خواننده حضور داشتید و حالا در اولین اجرای این اركستر بعد از احیای آن. درباره‌ی این همكاری توضیح می‌دهید؟ همان‌طور كه اشاره كردید، من در آخرین اجرای اركستر موسیقی ملی در زمستان 87 به رهبری آقای فخرالدینی حضور داشتم و بعد از آن نیز همراه با اركستری كه بعدتر با رهبری «بردیا كیارس» تشكیل شد، همكاری داشتم. اركستر موسیقی ملی برای مدت‌ها تعطیل بود و خوشحالم كه حالا این اركستر كارش را از همان جایی شروع كرده كه تمام كرده بود. در واقع همواره یكی از ناراحتی‌های من در این سال‌ها این بود كه چرا باید آخرین اجرای استاد فخرالدینی، اولین همكاری من با ایشان باشد.‌ خوشبختانه بعد از گذشت هفت سال، بازگشایی اركستر موسیقی ملی و بازگشت آقای فخرالدینی، با خوانندگی من انجام شد و از این بابت بسیار خوشحال‌ام. به عنوان خواننده‌ای كه در اركستر موسیقی ملی فعالیت می‌كند، مسئولیت سنگینی به عهده‌ی ماست. ما باید سنگر موسیقی ملی و موسیقی آوازی را حفظ كنیم و نگهبان مقوله‌ی آواز باشیم. این اتفاق خوشحال‌كننده‌ای است كه من لیاقتی داشته‌ام كه هم‌اكنون می‌توانم به عنوان خواننده‌ی اركستر موسیقی ملی فعالیت كنم؛ اگرچه وظیفه‌ی سنگینی است و كمی نگرانی و استرس به همراه دارد.
  * فعالیت‌های اركستر موسیقی ملی در این سال‌ها با كش و قوس‌های فراوانی همراه بوده است. به طور كلی گمان می‌كنید ضرورت فعالیت این اركستر چیست و نبودِ آن در این سال‌ها چه لطمه‌ای به اركستر وارد كرده؟‌ فكر نمی‌كنم كسی درباره‌ی ضرورت وجود اركستر موسیقی ملی شبهه‌ای داشته باشد. با این حال، به اعتقاد من اركستر موسیقی ملی می‌تواند بیشتر از امروز به فواصل و موسیقی ردیف دستگاهی ما نزدیك باشد. در حال حاضر اكثر قطعاتی كه برای اركستر نوشته می‌شود، یا در مایه‌ی مینور هست یا ماژور و برای هیچ‌كدام از آنان نمی‌توان تعریف دستگاهی داشت؛‌ برای مثال سال‌‌هاست سه‌گاه، ‌افشاری یا ابوعطا با اركستر اجرا نشده و این مسأله می‌تواند نقطه‌ی شكننده‌ای برای هویت موسیقایی اركستر ملی باشد. كسانی كه درباره‌ی عدم ضرورت اركستر موسیقی ملی در کنار اركستر سمفونیك بحث می‌كنند، در واقع روی این نقطه‌ی شكننده دست می‌گذارند. به اعتقاد من، اگر قرار است اركستر ملی فواصل موسیقی ایرانی را در خودش نداشته باشد و نوازندگان از نواختن سه‌گاه، ابوعطا، افشاری و گوشه‌های اصیل موسیقی ایرانی عاجز باشند، اركستر دچار مشكل می‌شود و این سوال پیش می‌آید كه این اركستر چه كاری انجام می‌دهد كه اركستر سمفونیك از انجام آن ناتوان است. به همین خاطر است كه استاد فخرالدینی، این مسأله را در دستور كار خودشان قرار داده‌اند. امیدوارم روزی شاهد اجرای برنامه‌هایی در گوشه‌های اصیل ایرانی باشیم؛ برای مثال اگر قرار است قطعه‌ای چون «مرغ سحر» را با اركستر موسیقی ملی اجرا كنیم، وقتی به گوشه‌ی «دلكش» می‌رسیم، نباید آن را با فواصل غربی بنوازیم، بلكه باید در ماهور و با فواصل ربع پرده‌ی ایرانی اجرا شود.
  * اصلاً قطعاتی برای اركستر برگرفته از گوشه‌های موسیقی اصیل ایرانی ساخته شده كه اركستر آن را اجرا كند؟‌ اصولاً هارمونی، مبحثی است كه از غرب آمده و یك بحث بومی نیست. البته در این سال‌ها، اساتید بزرگ فعالیت‌های زیادی انجام داده‌اند تا هارمونی را بومی كنند. به همین خاطر می‌شود برای اركستر قطعاتی برگرفته از دستگاه‌های موسیقی ایرانی نوشت و اجرا كرد.
  * كه این اتفاق نمی‌افتد. دلیل این ماجرا این است كه بسیاری از آهنگسازان و تنظیم‌كنندگان عادت به نوشتن در این دستگاه‌ها ندارند؛ چون اغلب فرمول‌هایی كه در دانشگاه‌ها یا كنسرواتوارها تعلیم دیده‌اند، مبتنی بر موسیقی غربی است. از سوی دیگر، آهنگسازان علاقه‌ای به نوشتن چنین قطعاتی ندارند؛ چون به اندازه‌ای تعداد این قطعات كم شده كه از ذائقه‌ی شنیداری خود موزیسین‌ها هم فاصله گرفته، چه برسد به مخاطبان. این یك اتفاق ناخوشایند است؛ اما به راحتی می‌توان آن را برطرف كرد و اركستر موسیقی ملی می‌تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.
  * تعدادی از قطعاتی كه همراه با اركستر اجرا می‌شود، بازخوانی قطعاتی است كه در گذشته خوانندگان نامی آن را اجرا كرده‌اند. این مسأله مدام مخاطب را در مقام قیاس خواننده قرار می‌دهد. این مسأله نگران‌تان نمی‌كند؟ اركستر ملی و موسیقی كشور یك رپرتوار دارد كه در گردش است و در این میان، بحث توانایی خواننده‌ای كه قطعه را اجرا می‌كند، در درجه‌ی بعدی اهمیت قرار دارد؛ برای مثال در بسیاری مواقع، من قطعاتی را با اركستر تمرین كرده‌ام و بعد از یكی دو جلسه از آهنگساز یا رهبر خواسته‌ام تا اجرای آن را به خواننده‌ای دیگر بسپارد؛ چون فكر كرده‌ام این آهنگ به صدای من نمی‌نشیند. مثل لباسی كه به قامت یك نفر برازنده نیست؛ اما ممكن است به تن دیگری زیبا باشد. در چنین شرایطی قیاس‌هایی كه صورت می‌گیرد، كارشناسی نیست. اتفاقاً خوب است كه قطعات ما با صداهای مختلف و سازهای مختلف خوانده شوند.

البته بحث اركستر موسیقی ملی با انتشار یك آلبوم متفاوت است. وقتی می‌خواهید یك اثری را منتشر كنید، باید حرفی نو داشته باشید. انتشار آثار گذشتگان آن هم در شرایطی كه آن آثار با كیفیت بسیار خوب موجود و قابل شنیدن است، نه‌تنها لزومی ندارد كه حتی گاهی دور از انصاف و اخلاق است؛ چون حیات یك هنرمند در جامعه با آثارش است و همین آثار هستند كه می‌تواند یاد یك هنرمند را زنده نگاه دارد. البته گاهی ممكن است یك اثر -از لحاظ اجرای اركستر یا ضبط- مناسب نباشد و می‌شود آن را دوباره به عنوان گنجینه‌ی موسیقی ملی احیا كرد. در این میان بحث اجرای زنده كاملاً متفاوت است و همان‌طور كه در موسیقی اركستر سمفونیك هم رایج است، یك رپرتوار مشخص مدام تكرار می‌شود و در عین حال قطعات جدید هم در كنار آن اجرا می‌شود. در اینجا نیز باید این مسأله رعایت شود كه قطعات جدیدی كه اجرا می‌شود، هم‌سنگ و هم‌تراز قطعات قدیمی یا لااقل از لحاظ عیار نزدیك به آن قطعات باشد.
  * درباره‌ی تجربه‌ی حضور به عنوان خواننده همراه با آقای عقیلی هم می‌گویید؟‌ آقای عقیلی سال‌‌هاست همراه با اركستر موسیقی ملی فعالیت داشتند و این تجربه هم، تجربه‌ی دلنشینی بود؛ اما در این میان باید در بحث استفاده از خواننده به یك نكته توجه كرد. من هم‌اكنون در جایگاهی نیستم كه از حضورم در اركستر موسیقی ملی برای شناخته شدن استفاده كنم؛ اما زمانی كه جوان‌تر بودم، دعوتی از من نمی‌شد. خوب است الان هم از خوانندگان جوانی كه توانایی خواندن با اركستر ملی را دارند، استفاده شود تا از این طریق شناخته شوند. ضمن آنكه حضور در صحنه‌ی اركستر ملی، برای آنها ایجاد انگیزه می‌كند و نقطه‌‌ی عطفی در زندگی هنری‌شان خواهد بود. اگر خواننده‌ی توانایی برای همراهی با اركستر وجود داشته باشد، من با كمال میل جایم را با او عوض كنم.
  * شما و آقای عقیلی خوانندگان ثابت اركستر هستید؟ نمی‌دانم، به من گفتند كه استاد فخرالدینی دوباره قرار است روی صحنه بیایند و من به اندازه‌ای از این خبر خوشحال شدم كه به خاطر هرچه باشكوه‌تر شدن برگزاری این برنامه، خودم را از سفر اروپا به ایران رساندم و تمرینات‌مان را شروع كردیم.
  * ارکستر برنامه‌ای برای ضبط قطعات و انتشار آنها دارد؟ بله، این یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که ارکستر موسیقی ملی در نظر دارد. در واقع آقای فخرالدینی می‌خواهند قطعات ارکسترالی که کمتر شنیده شده‌اند را ضبط کرده و به صورت آلبوم منتشر کنند؛ البته طبیعی است که باید شرایط این کار نیز وجود داشته باشد. امیدوارم که علاوه بر آن، ارکستر موسیقی ملی برنامه‌هایی منظم داشته باشد. به‌هرحال الان آغاز فعالیت‌های ارکستری است که چند سالی تعطیل بوده و همچنان بدنه‌ی نوازندگان، ‌همان نوازندگان اركستر سمفونیك هستند. امیدوارم اركستر روزی نوازندگان خودش را داشته باشد؛ نوازندگانی که با روح موسیقی اصیل ایرانی آشنا باشند.

اما صرف‌نظر از این ماجرا، می‌خواستم به عنوان یك موزیسین به آقای روحانی تبریك بگویم؛ چون ایشان به یك وعده‌ی بسیار مهم‌شان عمل كردند. علاوه بر آن، هم در افتتاح اركستر سمفونیك و هم ارکستر ملی، شخصیت‌هایی از هیئت دولت حضور داشتند و نشان دادند كه دولت و وزرا به مقوله‌ی موسیقی اعتنا دارند؛ اما به واسطه‌ی نقش تأثیرگذار موسیقی در جامعه و فرهنگ عمومی نباید به این مسأله اكتفا كنند و اهمیت بیشتری برای موسیقی قائل شوند؛ ‌چون همان‌طور که گفتم، موسیقی نقش هدایت‌كننده‌ی جریان‌های فرهنگی را به عهده دارد.


منبع: 
اختصاصی سایت موسیقی ما


نویسنده: سما بابایی


تاریخ انتشار : سه شنبه 26 خرداد 1394 - 12:18


آهنگ های مشابه


ارسال دیدگاه
آهنگ های جدید
در حال پخش
Download New Music Amir Parsa Khoda Hamrat دانلود آهنگ امیر پارسا خدا همرات دانلود آهنگ خدا همرات دانلود آهنگ خدا همرات از امیر پارسا دانلود آهنگ خدا همرات با صدای امیر پارسا متن آهنگ خدا همرات امیر پارسا Download New Music Yaha Kashani To Barooni دانلود آهنگ تو بارونی دانلود آهنگ تو بارونی از یاحا کاشانی دانلود آهنگ تو بارونی با صدای یاحا کاشانی دانلود آهنگ یاحا کاشانی تو بارونی متن آهنگ تو بارونی یاحا کاشانی Download New Music Hossein Ansari Download New Music Hossein Ansari Ham Parseh دانلود آهنگ حسین انصاری دانلود آهنگ حسین انصاری هم پرسه دانلود آهنگ هم پرسه دانلود آهنگ هم پرسه از حسین انصاری دانلود آهنگ هم پرسه با صدای حسین انصاری متن آهنگ هم پرسه حسین انصاری Download New Music Majid Torbati Royaye Shirin دانلود آهنگ رویای شیرین دانلود آهنگ رویای شیرین از مجید تربتی دانلود آهنگ رویای شیرین با صدای مجید تربتی دانلود آهنگ مجید تربتی رویای شیرین متن آهنگ رویای شیرین مجید تربتی Download New Music Alireza Valaei Delkhoshi دانلود آهنگ دلخوشی از علیرضا ولایی دانلود آهنگ دلخوشی با صدای علیرضا ولایی دانلود آهنگ علیرضا ولایی دلخوشی متن آهنگ دلخوشی علیرضا ولایی Download New Music Hedi Rezaee & Saber Taheri Masir 5 دانلود آهنگ حدی رضایی و صابر طاهری مسیر ۵ دانلود آهنگ مسیر ۵ دانلود آهنگ مسیر ۵ از حدی رضایی و صابر طاهری دانلود آهنگ مسیر ۵ با صدای حدی رضایی و صابر طاهری متن آهنگ مسیر ۵ حدی رضایی و صابر طاهری Download New Music Farshid Mir Hadi Download New Music Farshid Mir Hadi FT Ali-T.z Bigharar دانلود آهنگ بیقرار از فرشید میرهادی و علی t.z دانلود آهنگ بیقرار با صدای فرشید میرهادی و علی t.z دانلود آهنگ علی t.z دانلود آهنگ فرشید میرهادی دانلود آهنگ فرشید میرهادی و علی t.z بیقرار متن آهنگ بیقرار فرشید میرهادی و علی t.z Download New Music Mohammad Hossein Negahe To دانلود آهنگ محمد حسین نگاه تو دانلود آهنگ نگاه تو از محمد حسین دانلود آهنگ نگاه تو با صدای محمد حسین Download New Music Mohammad Samadi Khoshbakhti